صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
دانلود اپلیکیشن

حقوق سه گانه

پاسخ تایید شده
2 سال قبل
2 سال قبل
0

حقوق سه گانه:

1- حق الله:

بعضی کارها را ما انسان ها برای این انجام می دهیم که دستور خداوند را اطاعت کنیم؛ به این کارها «حق الله« گفته می شود نماز خواندن، امر به معروف و نهی از منکر، انجام واجبات و دوری از گناهان از این گروه اند .

2- حق النفس:

بعضی کارهای دیگر را ما هر روز و شب انجام می دهیم برای اینکه خودمان سالم بمانیم و بتوانیم از هر نظر رشد خوبی داشته باشیم؛ به این کارها «حق النفس» گفته می شود. غذا خوردن، استراحت کردن، مسواک زدن، مطالعه کردن از این کارهاست.

3- حق الناس:

بخش دیگری از کارها وظیفه های ما نسبت به دیگران است؛ به این وظایف «حق الناس» گفته می شود. ما موظفیم به نیازمندان کمک کنیم، دیگران را آزار ندهیم، حق دیگران را رعایت کنیم و به کسی ظلم نکنیم.

و در میان حقوق سه گانه جبران از همه مشکلتر است چون خداوند در صورتی حق الناس را می بخشد که صاحب آن حق یعنی کسی که در حق او ظلم کرده ایم ببخشد.

نکته:

حق الناس فقط در حقوق مال مردم نیست بلکه حفظ آبرو، اسرار و شخصیت آنان جزء حق الناس است. دروغ گفتن، غیبت کردن و ناسزا گفتن از گناهانی است که انسان نسبت به دیگران انجام می دهد و در واقع با این کار به آنها ظلم می کند. با دروغ گفتن سخن غیر واقعی درباره ی کسی گفته می شود، با غیبت کردن چهره ی یک انسان پیش دیگران تخریب می شود و همه ی این ها نمونه های ظلم در حق سایر مردم است.


سایر مباحث این فصل